Aan de hand van het verhaal van mayonaise geven we een illustratie van onze visie op menselijke interactie en het bewegen op plekken waar mensen samenkomen. Mayonaise als metafoor voor de complexiteit van interactie en de manier waarop wij vanuit Hulpverbond kijken, doen en handelen als we werken in verschillende contexten. 

Het zal je verbazen, maar wij durven te stellen dat het ingewikkelder is om mayonaise te maken, dan een Boeing in – en uit elkaar te halen. En menselijke interactie heeft vervolgens veel weg van het maakproces van mayonaise. 

 

Mayonaise bestaat uit een aantal ingrediënten,:meestal plantaardige olie, eidooier, mosterd en azijn.

Elk ingrediënt heeft zijn herkomst. Is ergens ontstaan. De olie wordt gewonnen uit de zaden van de zonnebloem. Met een hydraulische draaipers worden de zaden vermalen en ontstaat er virgine-olie. De zonnebloem zelf groeit graag op zandgrond en kan goed tegen droogte. Hij leeft dan ook in een klimaat die hierbij passend is. Het type aarde en de voeding die de aarde bevat heeft invloed op de uiteindelijke smaak van de olie. Zo kan je nog dieper naar de context, de herkomst en de achtergrond luisteren van de olie. Al deze elementen hebben een rol gespeeld in het uiteindelijke verhaal in het hier en nu.

Zo heeft ook de eidooier, de mosterd en het azijn zijn eigen herkomst, zijn eigen verhaal. Al deze verhalen komen samen in de blender. Elk ingrediënt wordt op zijn eigen moment toegevoegd, zodat er uiteindelijk iets ontstaat wat er daarvoor niet was: Mayonaise. De complexiteit is dat, zodra er mayonaise bestaat, je het nooit meer terug kan brengen tot de afzonderlijke ingrediënten die er eerst waren. Er is een nieuw verhaal ontstaan.

Dit heeft veel weg van de manier waarop Hulpverbond kijkt naar zijn missie: met het oog op de afzonderlijke verhalen van mensen, samen nieuwe verhalen smeden en nieuwe ervaringen doen. Nieuwe verhalen en ervaringen die voor de ontmoeting niet zouden bestaan.